Blog
Sokan kérdezik, hogy a napelemeket télen is lehet-e drónnal és hőkamerával ellenőrizni. A válasz röviden: igen, lehet. De a hosszabb magyarázat sokkal érdekesebb – és segít megérteni, miért a tél előtti időszak a legalkalmasabb a valóban pontos felmérésekre. Miért fontos a napsugárzás? A hőkamerás diagnosztika alapja, hogy a napelemek üzemi állapotban legyenek, vagyis termeljenek. Ilyenkor a hibás cellák, repedések vagy kontaktproblémák lokálisan túlmelegszenek. Ez a hőmérsékleti különbség rajzolódik ki a hőképen. Ha a besugárzás gyenge (pl. télen, rövid nappaloknál, alacsony napállásnál, borult ég alatt), akkor a panelek összességében nem melegszenek fel eléggé, és a hibák nem mindig látszanak tisztán. Hideg
A hőkamera a mi szemünk, amikor épületeket vizsgálunk. De fontos megérteni: nem elég nézni a képet – érteni kell, amit mutat. Gyakran találkozom azzal, hogy valaki lát egy piros foltot a képen, és azonnal kijelenti: „itt szökik a meleg”. A valóság azonban sokkal összetettebb. A piros nem mindig hőveszteség, a kék nem mindig hideg. Lehet konvekció, hőhíd, párakicsapódás vagy a sarkokban beszoruló levegő. A hőkamera önmagában csak eszköz – a valódi értéket a mögötte lévő tudás és tapasztalat adja. Ezért mondom gyakran: nem elég látni, mert sokan nem látják a fától az erdőt. Egy laikus könnyen félreértelmezheti a színeket és
Sokan úgy gondolják, hogy ha a napelempark egyszer elkészült, akkor az onnantól kezdve működik. Megtermeli az áramot, az inverter szépen rajzolja a grafikonokat, és jöhet a megtérülés. Mintha csak leraknánk valamit, ami magától pénzt csinál. Pedig ez nem így van. Egy napelempark nem automata, hanem egy működő, élő rendszer. Olyan, mint egy gépezet, ahol minden fogaskerék számít – és ha egy homokszem bekerül, ha egy csavar meglazul, vagy egy panel kezd el gyengélkedni, akkor az egész működésre hatással lesz. A dokumentáció nem extra – ez maga a szolgáltatás! Amikor elvégzünk egy drónos hőkamerás felmérést, nem csak repülünk egyet.
Ki mit csinál – és miért nem mi. Most érkeztünk el a sorozat egyik legfontosabb pontjához! Ez az a rész, ahol tényleg eldől, mihez kezdünk a felmért adatokkal – és hol kezdődik az igazi, közös munka Miután befejeztük a terepi repülést, és kielemeztük az adatokat – legyen szó hőképekről, ortofotóról vagy 3D modellről –, minden információt világosan rendszerezünk. A megrendelő egy áttekinthető, logikusan felépített csomagot kap kézhez: egy részletes PDF-riportot, külön mappákba rendezett képeket, videókat, ortofotót, és ha igény van rá, nyomtatott anyagokat is. Ez eddig „csak” a dokumentáció – de a lényeg csak most jön. Ez az a
A drónos hőkamerás felmérés mindig egy adott pillanatot rögzít. Ez önmagában nem probléma – ha jól csináljuk, akkor ez a pillanat nagyon is sokat elárul a rendszer állapotáról. De csak akkor, ha minden körülmény kontroll alatt van! A felmérés valójában nem a felszállásnál kezdődik. A repülés előkészítése sokkal nagyobb szakmai figyelmet igényel, mint amennyit kívülről látszik. helyszínbejárás időzítés napszög-számítás repüléstervezés és ezen felül még: a drón kalibrálása és beállítása, a kamera konfigurálása, adminisztratív háttérmunka, légtérkezelés, és persze az időjárási tényezők pontos figyelése. Ahhoz, hogy a hőképek valóban értékelhetők legyenek, a lehető legjobb repülési körülményeket kell megteremteni: Erős
A szolgáltatás pontos meghatározása: mit vállalunk – és mit nem. Ezt már az elején tisztázni kell a megrendelővel: A felmérés célja nem a javítás! Mi nem javítunk, nem cserélünk! Feladatunk a rendszer aktuális műszaki állapotának precíz dokumentálása – hogy az illetékes szakemberek megalapozott döntést hozhassanak. Mi nem barkácsolunk! Nem javítgatunk! Nem találgatunk! Mi felmérünk. A drónos termográfia lényege: precíz, pillanatnyi hőtechnikai állapotkép! Nem javaslat, nem döntés, nem javítás. Mi adatot szolgáltatunk – pontosan, RTK-alapon, georeferáltan, visszakövethetően. Hogy ebből karbantartás, javítás, biztosítási vagy garanciális ügyintézés lesz, az már más szakember dolga. A felmérés nem jósmodul! Nem mondjuk meg, mit csinálj! –
Sokan úgy kérnek drónos hőkamerás felmérést, hogy nem tudják, mire számítsanak. Ez nem baj – ez a technológia még sokaknak új. A megrendelő gyakran egy gyors visszajelzést vár: működik-e minden rendben? Egy egyszerű listát a hibás panelekről. De amit mi adunk, az ennél mélyebb: részletes diagnózis, ami néha kényelmetlen – de mindig valós. Volt, ahol fogadást kötöttek rá, hogy „semmi haszna nem lesz”. Azt mondták: „nappal nem is lát a hőkamera”, „az inverterből minden kiderül”. Aztán jött a felmérés – és a panelre lebontott jegyzőkönyv. Cellazárlat, mikrorepedés, árnyékolás, hőtermelési különbség – olyan hibák, amiket az inverter nem jelez. Ez nem

